Je immuunsysteem en je zelf-genezende vermogen ondersteunen kun je zelf! Je MOET het zelf doen, het is je eigen verantwoordelijkheid!

Wanneer je liefdevol en zorgzaam bent naar jezelf, dan vergroot je daarmee je weerstand tegen ziekten en ontwikkel je flexibiliteit voor moeilijke levensomstandigheden.

Een vitaal en gezond leven  is haalbaar wanneer we  goed voor onszelf zorgen. Wezenlijk goed, zorgzaam en respectvol te zijn in al onze behoeften. Want juist de extra aandacht voor wezenlijke behoeften zal de pijn verzachten. Dat betekent dat we in eerste plaats onze emotionele pijn, stress, boosheid, onmacht en angst mogen erkennen. Gewoon accepteren dat die er zijn, door ze aandacht te geven en ze tegelijkertijd in ons lichaam te willen voelen. Neem gewoon even de tijd om ze door je heen te laten ‘spoelen’; meer hoef je niet te doen. Ons lichaam moet het weten en ons ego-beschermingsmechanisme mag zich realiseren dat er op zo’n moment niets aan de hand is. Acceptatie dat het is wat het is op dit moment. We zouden het anders willen hebben, maar dat is niet zo en daarmee hebben we nu te dealen. We buigen ons hoofd ervoor en zorgen goed voor onszelf in moeilijke tijden.

Een paar tips om dagelijks zorgzaam je behoeften te koesteren:

  • Zorg voor je lichaam geeft je denken rust en je lichaam een veilig gevoel: gezond eten en drinken, voldoende (buiten) bewegen, beperk alcohol, wees aandachtig met het gebruik van voedingssupplementen, creëer liefdevolle bad-rituelen, laat je lekker masseren…
  • Zorg voor je emotionele balans door erkenning en acceptatie van wat je voelt en beleeft, bemoei je niet met dat wat niet van jou is, geef toe aan rust en niets-doen, zorg dat je uit je drama blijft en zoek hulp als je langer dan 2 dagen worstelt.
  • Zorg voor rust in je hoofd en wees daartoe zeer selectief met de social-media, internet en nieuwsberichten. Leg je denken regelmatig stil met bijvoorbeeld meditatie of mindfulness-oefeningen [2 x per dag 15 min.]. Houd je, ook als je thuis werkt aan werktijd en pauzes en projecteer tijdens pauzes je aandacht op ontspanning. Zorg voor voldoende en goede nachtrust. Kijk een uur voor het slapengaan geen TV om je denken alvast rust te geven.
  • Maak je ziel blij door bewust aandacht en tijd te besteden aan zingeving en dingen doen die je fijn vindt. Wees je ervan bewust dat je goed voor jezelf zorgt. Kraak jezelf niet af als het erbij inschiet, maar heb mededogen.
  • Houd je leven speels en heb aandacht voor humor.
  • Raak je psychisch uit balans, gun jezelf dan een coach.
  • Pas op voor onverschilligheid en gemakzucht!

Deze Corona-periode nodigt ons uit om opnieuw invulling te geven aan ons leven binnen de nieuwe ruimten. Het lijkt een beetje op vakantie op een ander continent. Daar is de cultuur anders dan we gewend zijn en ook daar doen we meestal ons best om het fijn te hebben: in de nieuwe cultuur je aanpassen en je weg zoeken is een leuke spannende uitdaging.

Misschien helpt dit doordenkertje: ‘Wanneer heb je voor het laatst bewust iets voor het eerst gedaan?’

En .. als je wilt dat ik een specifiek onderwerp belicht, meld dat dan via deze link naar het contactformulier. Dan schrijf ik er binnenkort over.

 Stress- & Burn-out begeleiding in de regio Meppel, Hoogeveen, steenwijk, Assen en Zwolle