Heel vaak is het zo druk in ons hoofd dat we het niet stil krijgen. Toch is het nodig om dagelijks stilte te ervaren. Hoe je dat kunt oefenen, lees je hier.

Met een regelmatige dagelijks oefening van 5 – 15 min. stilte merk je na een week al dat je rustiger wordt. Wanneer je gewend bent aan een druk hoofd, zal datzelfde hoofd het niet zo makkelijk vinden om stil te worden. Ook kan het zijn dat je denken je argumenten geeft om die ‘tijdverspilling’ van de stilte maar achterwege te laten. Trap daar niet in! Je hele systeem heeft namelijk veel baat bij regelmatige momenten van rust en stilte.

Hier volgt een makkelijke adem-meditatie. Lees de beschrijving eerst door en bereid je meditatie voor. De kern van de meditatie is het volgen van je adem en het ZIJN in de stilte tussen uitademen en inademen. Als je dat onthoudt, weet je genoeg om zelf de meditatie te kunnen doen.

Meditatie: Ga zitten op een rustige plek waar je 15-20 min. niet gestoord wordt. Als je dat fijn vindt kun je een kaarsje aansteken en wat wierook branden. Zet een wekkertje, zodat je tussendoor niet op de tijd hoeft te letten.
Ga lekker zitten, maar wel met beide voeten op de grond en met een rechte rug.
Sluit je ogen en let op je zelf. Laat alle beslommeringen los voor 10 minuten en trek je aandacht terug in jezelf. Adem rustig in en uit en volg je adem. Na ca. 5 x merk je dat je aandacht volledig bij je adem is.
Adem in…. en uit ….. en let op de stilte……
Je lichaam haalt zelf weer opnieuw adem. Je ademt in ….. en uit …. en je let op de stilte.
Adem in …. en uit …. en houd je aandacht in de stilte.
Voel hoe je in jezelf zakt. Voel hoe de rust in je lichaam komt.
Adem in …. en uit …. en houd je aandacht in de stilte.
Je zakt steeds dieper in de rust in jezelf.
Adem in …. en uit …. en houd je aandacht in de stilte.
Ga zo door tot je wekker gaat. open je ogen en zet je wekker uit. Blijf nog even zitten om na te voelen hoe het met je is. Merk je het verschil tussen nu en toen je aan de meditatie begon?
Wees dankbaar voor de verandering.

Rond je ritueel af en ga in rust je dag vervolgen.

Wil je een geleide adem-meditatie? Vraag die dan aan met deze link, dan stuur ik de opname naar je mailadres.

Fijne dag!

 

Als je wilt dat ik een specifiek onderwerp belicht, meld dat dan via deze link naar het contactformulier. Dan schrijf ik er binnenkort over.

Stress- & Burn-out begeleiding in de regio Meppel, Hoogeveen, Steenwijk, Assen en Zwolle