Het corona-virus en de effecten ervan raken bij veel mensen onzekerheid, angst, frustratie of boosheid aan. Het is van groot belang om niet je verdedigingsmechanisme te blijven voeden, maar de rust in jezelf op te zoeken om door deze periode heen te kunnen komen. Vanuit rust is het nl. gemakkelijker om zinnig over vraagstukken na te denken en te doorvoelen wat er speelt en wat er te doen staat.

Hier volgt een gemakkelijke adem-oefening die je naar die rust brengen kan.
Lees eerst alles goed door, zodat je je kunt voorbereiden en het verloop alvast begrijpt.

Zoek een rustige plek waar je 15 min. niet wordt gestoord.
Neem plaats op een stoel of een meditatie-kussen.
Neem een wekkertje (niet je telefoon) en zet die als je start op 5 minuten.

Zit rechtop en zak in je bekken en in je ruggengraat zodat je makkelijk zit en wel recht op.
Adem rustig in en uit en laat alle dagelijkse beslommeringen even voor wat ze zijn.
Richt rustig je aandacht op je hartstreek en bemerk dat je borstkas beweegt.
Volg nu met je aandacht je ademhaling….. in …… uit…… stilte…. in ….. uit ….. stilte…..

Als er een gedachte langs komt, geef die geen aandacht, maar richt je aandacht steviger op je ademhaling, in …… uit…… stilte…. in ….. uit ….. stilte…..

Bemerk dat je inademt en direct weer uitademt. En bemerk ook dat je uitademing langer duurt en dat je lichaam vanzelf weer de inademing in gang zet. Je hoeft verder niets te doen, alleen volgen wat daar gebeurt. Blijf alert!
En weer: Als er een gedachte langs komt, geef die geen aandacht, ook al verleidt hij je met ‘urgentie’. Richt je aandacht op je ademhaling, in …… uit…… stilte…. in ….. uit ….. stilte…..
Het belangrijkste zit in dít gedeelte: niet ‘aanhaken’ op je gedachte. JIJ bent de baas!

En dan merk je de stilte, wees ín de stilte en geniet van de stilte, rust uit in die stilte, laat alles los en geef je over aan de stilte. Hierin zit geneeskracht voor je gehele wezen.
Als onrustgevoelens zich aandienen, laat ze komen, adem en observeer, adem en observeer. Verzet je er niet tegen, loop niet weg door met je gedachten mee te gaan, adem en observeer. Binnen een halve minuut wordt het weer rustig in je als je niet aanhaakt op een gedachte of een emotie. Ontdek dat het er is en laat het zijn.

Ideeën van ongeduld en ‘moeten’ kunnen de kop op steken, maar ga er niet in mee. Als dat tóch gebeurt, geeft het niet …. zodra je het merkt, laat je de gedachte weer los. Prima. Je wekker houdt de tijd in de gaten en jij oefent geduld, jij hebt tijd. 

Als je deze oefening twee keer per dag doet (dat kan ook met je gezin) dan wordt het snel rustiger in je hoofd en woon je beter in jeZELF.
Het kan zijn dat je het zo fijn vindt dat je deze meditatie-tijd wilt verlengen. 15 – 20 minuten per keer 2 x per dag maakt je leven overzichtelijker, je geest rustiger, je lichaam gezonder, je psyche stabieler en laat je ziel jubelen.

Wil je meer lezen over hoe je je leven liefdevol kunt beleven, kijk dan even op deze link: LEEF! – het wekelijkse blog voor een liefdevolle kijk op leven. Daar word je rustig van.